Jeżeli jesteś dopiero na początku, nazwijmy to, swojej przygody z samochodem, jasne jest, że pewne rzeczy mogą stanowić dla Ciebie zagadkę. Ale nie martw się!
Ja też byłam w dość sporej konsternacji, jeżeli chodzi o temat opon (nazywanych przeze mnie bucikami auta, co powoduje u Mojego Mechanika uśmiech na twarzy).
Skąd w ogóle wiedzieć, jakich opon potrzebujesz
Aby dowiedzieć się, jakie będą pasować, sprawdź naklejkę na klapce wlewu paliwa lub słupek znajdujący się pomiędzy otwartymi drzwiami kierowcy lub pasażera. Tam znajdziesz informacje na temat rozmiaru, ciśnienia powietrza, prędkości maksymalnej i nośności opon, co jest właśnie istotne przy wyborze tych właściwych.

Oznaczenia na oponie. Liczby i symbole – jak je odczytywać
Każda z czterech opon kompletu posiada wtłoczone informacje o swoich właściwościach i parametrach technicznych. Ich “kod” składa się z kilku cyfr i litery.
- Pierwsze zestawienie cyfr oznacza szerokość opony w milimetrach (np. 205). Po ukośniku jest to wysokość profilu w procentach szerokości opony (np. 55). Natomiast pozostała część informuje o średnicy felgi w calach (np. R16).
- Oznaczenie prędkości maksymalnej składa się z jednej litery, a zwykle towarzyszą jej cyfry będące indeksem obciążenia, co w sumie oznacza maksymalną prędkość, z jaką można jeździć na danej oponie. Litera H oznacza maksymalną prędkość 210 km/h, a litera V – 240 km/h.
- Indeks obciążenia maksymalnego (maksymalne obciążenie, jakie opona jest w stanie udźwignąć) opisują dwie lub trzy cyfry. Związany jest z ciśnieniem powietrza w oponach i zależy od typu i rozmiaru opony.
- Data pod postacią czterech cyfr oznacza tydzień i rok produkcji.
- Na oponie możesz odszukać nawet symbole dotyczące użytkowania, takie jak literowe M+S (oznaczający opony zimowe). Czasem mogą być zastąpione przez rysunki, na przykład gór.

Kiedy wymienić opony (lub oponę)
Wymiana opon jest niezbędna dla zapewnienia bezpiecznej jazdy i utrzymania właściwej przyczepności na drodze. Na ich zużywalność wpływa styl jazdy, warunki klimatyczne czy jakość dróg. Oto kilka czynników, które powinny skłonić do wymiany opon:
- Zużycie bieżnika: minimalna głębokość bieżnika w oponach powinna wynosić 1,6 mm, zgodnie z przepisami. Jednak zaleca się wymianę opon, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 3 mm, ponieważ wówczas przyczepność na mokrej nawierzchni drastycznie spada. Jak to sprawdzić? Zmierzyć suwmiarką, zwykłą lub specjalną.
- Uszkodzenia mechaniczne: opony z uszkodzeniami mechanicznymi, takimi jak przecięcia, pęknięcia, wybrzuszenia czy nacięcia, mogą być niebezpieczne podczas jazdy.
- Wiek opony: zaleca się wymianę opon co około 10 lat, nawet jeśli bieżnik jest w dobrym stanie. Opony starsze powinny być wymienione niezależnie od ich stanu technicznego, ponieważ materiał z którego są wykonane może ulec degradacji.
- Zmiana sezonu: rekomenduje się wymianę opon na sezonowe, np. letnie na zimowe, aby zapewnić odpowiednią przyczepność w zależności od warunków atmosferycznych.
Opony letnie i zimowe różnią się przede wszystkim właściwościami jezdnymi.
Opony letnie są wykonane z twardszej mieszanki gumowej, co pozwala na utrzymanie stabilnej przyczepności na suchej nawierzchni i w wysokich temperaturach. Ich bieżnik ma płytsze kanały i mniejszą ilość lameli (tych drobnych, dodatkowo wyciętych wzorków), co przyczynia się między innymi do skrócenia drogi hamowania.
Z kolei opony zimowe są zaprojektowane tak, aby zapewnić odpowiednią przyczepność w niskich temperaturach, śniegu i lodzie. Materiały, z których są wykonane, są bardziej elastyczne niż w oponach letnich, co pozwala na lepszą przyczepność na mokrej, śliskiej i zlodowaciałej nawierzchni. Ich bieżnik ma głębsze kanały i więcej lameli, co umożliwia lepsze odprowadzanie wody, błota i śniegu.
Ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest temperatura otoczenia. Opony letnie mają ograniczoną wydajność w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza, co oznacza, że w niskich temperaturach mogą się zdeformować i stracić przyczepność. Opony zimowe z kolei stają się mniej wydajne w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza, ponieważ są bardziej miękkie i zużywają się szybciej w cieplejszych warunkach.

Gdzie kupić opony
Opony najlepiej zamówić przez Internet z dostawą do wybranego przez siebie punktu montażu. Pracownicy sklepów motoryzacyjnych oczywiście mają doświadczenie w tym temacie i doradzą w razie ewentualnych wątpliwości.
Kołpaki na opony zimowe. Czy na pewno je potrzebujesz
Każdy z kołpaków jest w gruncie rzeczy elementem dekoracyjnym, spełniającym funkcję czysto estetyczną. Zasłania oraz teoretycznie chroni felgę (metalową część koła, na którą nakładana jest opona). W praktyce, w okresie zimowym, kołpaki mogą przyczynić się do gromadzenia błota, brudu oraz (o ile napada) śniegu i soli, co działa zdecydowanie na minus (sól może powodować korozję).
Jak rozpoznać, że z oponą jest coś nie tak
- Niedobór ciśnienia (flak) – jeśli opona jest zbyt miękka od razu zacznie utrudniać prowadzenie samochodu, a auto zacznie “ściągać” w którąś stronę.
- Pęknięcia i uszkodzenia – widoczne pęknięcia, nacięcia lub inne uszkodzenia boczne lub na powierzchni bieżnika oznaczają, że opona jest już uszkodzona i może stanowić zagrożenie w trakcie jazdy. Dlatego trzeba zwracać uwagę na to, jak się parkuje. Koło nie powinno ocierać się o krawężnik lub znaleźć się na nim częściowo.
- Nieprawidłowe zużycie – jeśli opona jest zużyta nierównomiernie, np. na zewnętrznej lub wewnętrznej krawędzi, może to oznaczać, że geometria układu kierowniczego lub układu zawieszenia jest nieprawidłowa.
- Wibracje i hałas – jeśli podczas jazdy samochodem odczuwasz wibracje, hałas lub drgania, może to oznaczać, że jedna lub więcej opon jest już zużyta i… już wiesz co z nią zrobić.
Jak wygląda wymiana opon w warsztacie samochodowym
Przede wszystkim należy umówić się na wymianę w dogodnym terminie i warto to zrobić z małą zakładką czasową, aby nie być zaskoczonym na przykład przez zimę (bo wtedy o szybką obsługę bardzo trudno, bo inni także potrafią się zagapić). Na ogół wjeżdżasz i wyjeżdżasz z warsztatu samodzielnie, ale możesz poprosić, aby zrobiła to za Ciebie obsługa punktu.
Jak przechowywać opony
Jeżeli nie dysponujesz suchą i bezpieczną przestrzenią, w której opony mogłoby przezimować (lub przeletnić?), warto podpytać o możliwość ich przechowania w salonie samochodowym albo w punkcie wymiany opon.
Opony należy zabezpieczyć workami foliowymi lub specjalistycznymi pokrowcami w pozycji pionowej (no chyba, że opony już znajdują się na felgach), aby się nie zniekształcały, a najlepiej na przeznaczonych do tego stojakach.
Ilustracja do tekstu • Unsplash
1 komentarz